باسمه تعالی
مجمع دانشجویان عدالت خواه دانشگاه صنعتی اصفهان که با نام تشکل دانشجویی آرمان، در دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت می کند، در سال 82 و توسط عده ای از دانشجویان دغدغه مند دانشگاه صنعتی اصفهان تاسیس شد. این تشکل در طول فعالیت بیش از ده ساله خود در این دانشگاه که با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده، توانسته در مقاطع مختلف منشا اثر و حرکت باشد. محدودنشدن به دسته بندی های رایج سیاسی و دوری از سیاست زدگی همواره به تشکل آرمان این اجازه را داده است که حرف خود را صریح و فارغ از دسته بندی های سیاسی بزند و گرفتار مصلحت اندیشی های بی مورد حاکم بر برخی تشکل های دیگر نشود. البته این صریح صحبت کردن برای آرمان، تبعات مختلفی را هم به همراه داشته است و حتی منجر به تعطیلی این تشکل در یک مقطع خاص شده است.
دغدغه اولیه تاسیس تشکل آرمان، بحث عدالتخواهی و مبارزه با فساد اقتصادی در کشور بود. با توجه به فضای حاکم بر کشور و جریانات دانشجویی در اوایل دهه هشتاد و برجسته شدن عدالتخواهی و مبارزه با ظلم و فقر و تبعیض، تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به فکر ایجاد یک تشکل در دانشگاه برای پیگیری مطالبات عدالتخواهی افتادند و با توجه به شکل گیری جنبش عدالتخواه در کشور و به خصوص در تهران و مشهد، اقدام به تاسیس تشکل آرمان کردند. در چند سال اول ایجاد این تشکل، دغدغه عدالتخواهی و مبارزه با فقر و فساد به عنوان دغدغه اصلی اعضای تشکل دنبال می شد و در طول این چند سال تجمعات مختلفی در دانشگاه و در اعتراض به قوه قضائیه و همچنین جذب دانشجوی پولی برگزار شد. همچنین تجمعاتی در سطح کشور در جلوی مجلس و وزارت علوم و در اعتراض به فقر و تبعیض حاکم بر کشور صورت گرفت. ارتباط با اساتید عدالتخواه کشوری و توزیع جزوات و نوشته های آنان در دانشگاه در این دوره توسط اعضای آرمان دنبال می شد.
اما به مرور زمان دغدغه عدالتخواهی جای خود را به مسائل دیگر داد و تشکل آرمان سمت و سوی دیگری پیدا کرد. اگر یک تشکل ایده آل را تشکلی در نظر بگیریم که از یک سو مردم و عامه دانشجویان را به مسئولان مرتبط کند و صدای رسای طبقات متوسط جامعه و دانشجویان باشد و از سوی دیگر بتواند پلی برای ارتباط نخبگان فکری، فرهنگی و دینی جامعه با عامه دانشجویان باشد، تشکل آرمان در ادامه فعالیت خود رویکرد دوم را برای خود انتخاب کرد و در کنار حفظ روحیه انقلابی و حمایت از مردم مستضعف عالم به خصوص مردم فلسطین و اخیرا بحرین، سعی کرده پلی برای ترویج معارف اسلام ناب و همچنین مباحث فکری مختلف در دانشگاه باشد. این رویکرد اخیر که با توجه به خلاء های معرفتی و فکری موجود در میان اکثریت دانشجویان ضروری به نظر می رسید تقریبا از سال 87 در تشکل آرمان ایجاد شد و در طول این چند ساله برکات و تاثیرگذاری های زیادی را به همراه داشته است. ارتباط با اساتید مطرح و متفکرین به نام کشور و ترویج مباحث آن ها در دانشگاه، دعوت به آزاداندیشی و تفکر، ترویج و بسط معارف دینی در دانشگاه، مطرح کردن مباحث فکری در دانشگاه از طریق نشریه و برنامه های تالاری و در عین حال حفظ روحیه انقلابی و مطالبه گری، باعث ایجاد تمایز میان تشکل آرمان و سایر تشکل ها شده و این امر خود باعث بوجود آمدن یک مزیت نسبی برای این مجموعه دانشجویی بشود.
در پایان اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه آن چه که در این ده سال در تشکل آرمان اتفاق افتاده را بیان کنیم، باید گفت:آرمان همواره محلی برای گردآمدن دانشجویان آرمان خواهی بوده است که کوشیده اند فراتر از زندگی روزمره، هدفی برتر برای زندگی خود تعریف کنند و در دوران دانشجویی بتوانند بستری برای رشد و تکامل خود و سایر دانشجویان فراهم کنند. امسال هم بنای ما این است که در تشکل آرمان همان خط اصلی ده سال گذشته خود را البته با برخی تغییرات، دنبال کنیم. امید که با توکل بر معدن عظمت ذوالجلال، در این راه موفق باشیم.